Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
PUC Aabenraa
Mobil menu

Om os

 

Medarbejdere

 

Lene Pagh
Leder af PUC
Mail: lhp@aabenraa.dk
Tlf.: 73 76 80 35 ; Mobil: 21 44 77 25

 

Manfred Conrath
Pædagogisk konsulent
Mail: mconr@aabenraa.dk 
Tlf.: 73 76 80 39 ; Mobil: 28 89 65 03

 

Gaby Scheel Knudsen
Pædagogisk konsulent
Mail: gsk@aabenraa.dk
Tlf.: 73 76 80 39

 

Mik Haar
Naturskoleleder
Mail: mhaa@aabenraa.dk
Mobil: 20 28 99 21

 

Connie Nielsen
Matematikkonsulent og
kommunal tovholder for PLF Matematik
Mail: cnie@aabenraa.dk

 

Gitte Schovborg Meisner
Sekretær
Mail: gsm@aabenraa.dk
Tlf.: 73 76 80 37

 

Inge von Essen
Sekretær
Mail: ihv@aabenraa.dk
Tlf.: 73 76 80 36
 

 

 

Åbningstid

Mandag til torsdag kl. 08.00 - 15.30
Fredag kl. 08.00 - 14.00

 

 

Udlån

Materialer, som tilbydes til udlån på pucaabenraa.aula.dk, kan kun lånes af folkeskoler beliggende i Aabenraa Kommune. 

 

 

Vision og Områdebeskrivelse

 

Vision for PUC Aabenraa

  • PUC Aabenraa skal i samarbejde med skolerne - enkeltvis såvel som i et samarbejde skolerne imellem - bidrage til udvikling af den enkelte skole og af hele skolevæsnet. 
  • PUC Aabenraa skal fungere som pædagogisk drivkraft, inspirator og styrke netværk og videndeling
  • PUC Aabenraa skal i samarbejde med skolerne, PLCérne og vejlederne udvikle fremtidens læringscentre (tidligere skolebiblioteker) til gavn for alle børn i hele kommunen. 
  • Kerneopgaven i PUC Aabenraa er alle elevers læring, dannelse og trivsel

 

 

PUC Aabenraa områdebeskrivelse

PUC Aabenraa er et team af leder, konsulenter, tovholdere, vejledere og administrative medarbejdere, der varetager en række administrative, pædagogiske og udviklingsorienterede opgaver inden for undervisning og læring, kultur, IT og læremidler.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning og politikker understøtter PUC udviklingen af pædagogiske tiltag, og i samarbejde med ledere og skolernes pædagogiske personale arbejdes der for at skabe optimale vilkår for at aktive, sunde og velfungerende læringsfællesskaber.

Konsulenter og tovholdere har spidskompetencer inden for deres faglige områder, og de vejleder, støtter og sparrer i forhold til pædagogiske og udviklingsmæssige opgaver i skolerne. 

 

 

PUC og Skolernes Pædagogiske Læringsscentre  

PUC Aabenraa skal i samarbejde med skolerne, PLC’erne og vejlederne udvikle fremtidens læringscentre (tidligere skolebiblioteker), så de lever op til opgaverne i Folkeskolelovens §19 stk. 2 og bekendtgørelse om folkeskolens pædagogiske læringscentre, med fokus på læselyst og litteraturlyst.

 

Folkeskoleloven § 19 stk. 2.
Ved hver skole oprettes et pædagogisk læringscenter. Det pædagogiske læringscenter samarbejder med folkebiblioteket. Det pædagogiske læringscenter stiller undervisningsmidler til rådighed for skolens undervisning, herunder også bøger til elevernes fritidslæsning, og yder vejledning i brugen heraf.

 

Bekendtgørelse om folkeskolens pædagogiske læringscentre

§ 1. Det pædagogiske læringscenter udgøres af skolens vejledere og ressourcepersoner, som i samarbejde med skolens ledelse og lærere arbejder for at fremme alle elevers faglige og alsidige udvikling og trivsel ved at understøtte, inspirere og udvikle lærernes og pædagogernes didaktiske og pædagogiske praksis og udvikle undervisningsrelaterede aktiviteter for eleverne.

Stk. 2. Det pædagogiske læringscenter skal i samarbejde med ledelsen

1) igangsætte, understøtte og evaluere skolens strategiske og organisatoriske arbejde med pædagogisk praksis, undervisningskvalitet og undervisningsmiljø samt understøtte skoleudviklingsindsatser,

2) samle og koordinere skolens vejledningskompetencer med henblik på at understøtte lærere og pædagogers arbejde med elevernes læreprocesser og læringsudbytte i alle fagblokke,

3) sætte forskningsbaseret viden om undervisning og læring i spil på skolen og

4) vejlede om kulturtilbud, litteratur og læsning, herunder også bøger til elevernes fritidslæsning.

Opgaver

§ 2. Det pædagogiske læringscenter varetager følgende opgaver:

1) Skaber overblik over og vejleder i valget og brugen af tilgængelige analoge og digitale undervisningsmidler.

2) Understøtter på baggrund af Fælles Mål lærere og pædagogers planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen med opmærksomhed på

a) aktuelle indsatsområder på skolen,

b) inddragelse af data og evalueringsresultater,

c) folkeskolens tværgående temaer og

d) samarbejdet med eksterne parter, herunder folkebiblioteket.

3) Udvikler og understøtter undervisningsrelaterede aktiviteter for eleverne med fokus på at udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst jf. folkeskolens formål.

 

Læs hele bekendtgørelse: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/271