Elevens progression (1)
Med fokus på den enkelte elevs progression skal alle elever blive så dygtige, de kan, til dansk og matematik, så de bliver klar til videre uddannelse og Det Gode Liv.
Den stærke faglige fokus på dansk og matematik stammer fra Folkeskolereformen i 2014. Desuden er opnåelse af karakteren 2 i dansk og matematik for de unge adgang til en ungdomsuddannelse.
Tysk sprog og kultur (2)
Eleverne i Aabenraa Kommune er en del af grænselandet, og derfor skal deres kendskab til tysk sprog og kultur fremmes år for år. I 2025 opnår eleverne på 9. klassetrin et højere karaktergennemsnit i deres standpunktskarakterer end i 2020.
For at gavne regionen erhvervsmæssigt og kulturelt og for at styrke relationerne mellem Danmark og Tyskland besluttede Aabenraa Kommunes byråd i oktober 2014, at tysk skal være obligatorisk i kommunens skoler fra 3. klasse.
Læringsfællesskaber (3)
Flere elever er en del af stærke læringsfællesskaber i almenområdet i 2025 end i 2020.
Efter flere år med en stigende segregeringsprocent – senest i 2019 på 7,4 procent - skal der fornyet fokus på styrkelse af almenområdet. En ekstern analyse er kommet med anbefalinger til, hvordan Aabenraa Kommune kan styrke almenområdet.
Trivsel og sundhed (4)
Alle elever skal trives og have en sund skoledag
Trivsel er centralt i folkeskolen. Forskning fra Dansk Center for Undervisningsmiljø i 2016-2017 har konkluderet, at høj trivsel skaber gode muligheder for læring, at elevoptimisme fungerer som en selvopfyldende profeti og at hyppig kedsomhed er et pædagogisk advarselssignal. Desuden ønsker Aabenraa Kommune med Vækststrategi 2018-2030 at fremme sundhed i folkeskolen. Gennem sundhed og læring, skal der skabes sunde læringsmiljøer for børn og unge.
IT og digitalisering (5)
IT og digitalisering er et vilkår i den moderne verden. Derfor skal eleverne i skolen tilegne sig fremtidens kompetencer.
Strategien IT og digitalisering i folkeskolen blev godkendt af Byrådet den 27. juni 4 2018. Der er prioriteret i alt 15,1 mio. kr. til realisering af strategien, heraf 7. mio. kr. til kompetenceudvikling. Gennem arbejdet med Universitetsskolen skal strategien bidrage til at gøre eleverne mere kritiske, analytiske, kommunikerende, samarbejdende, innovative, eksperimenterende og kreative.
Bæredygtig udvikling (6)
Alle elever arbejder i løbet af et skoleår aktivt med bæredygtig udvikling gennem FN´s verdensmål.
Den 26. februar 2020 godkendte Byrådet Strategi for Bæredygtig Udvikling i Aabenraa Kommune 2020-2025. Formålet med strategien er at sætte en fælles ramme og retning, der gør, at vi sammen skaber mulighederne for, at nuværende og fremtidige generationer kan leve det gode liv. Det gør vi ved at gøre Aabenraa Kommunes udvikling endnu mere bæredygtig – både miljømæssigt, økonomisk og socialt.