Bæredygtig udvikling (6)

Alle elever arbejder i løbet af et skoleår aktivt med bæredygtig udvikling gennem FN´s verdensmål.

Den 26. februar 2020 godkendte Byrådet Strategi for Bæredygtig Udvikling i Aabenraa Kommune 2020-2025. Formålet med strategien er at sætte en fælles ramme og retning, der gør, at vi sammen skaber mulighederne for, at nuværende og fremtidige generationer kan leve det gode liv. Det gør vi ved at gøre Aabenraa Kommunes udvikling endnu mere bæredygtig – både miljømæssigt, økonomisk og socialt.

• Undervisningsforløb og links

• Linksamling - Find relevante links til din undervisning i linksamlingen.

• Astronomi og rumfart ESERO - Find forløb og aktiviteter til undervisning om astronomi, jordobservationer, rumfart og Den Internationale Rumstation.

• Naturfag Forløb og aktiviteter med afsæt i de naturfaglige kompetencer.

• Engineering i skolen - Her finder du undervisningsforløb, der er udviklet til projektet Engineering i skolen. Fælles for alle forløb og aktiviteter gælder, at de tager udgangspunkt i metoder og delprocesser fra engineeringmetoden.

• Dataforståelse - Forløb og udlån af materialer i forbindelse med dataetik og bæredygtig brug af data
    • LIFE Fonden - LIFE Forløb er gratis naturfaglige undervisningsforløb, hvor elever arbejder med aktuelle samfundsudfordringer, der understøtter FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.Forløbene bliver suppleret med et LIFE kit (fysisk materialekasse) og kan afsluttes med et besøg af LIFE Mobil Lab på skolen.

• Ny Bæredygtig madkultur - er et gratis supplerende læremiddel til det fællesfaglige fokusområde Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget. På hjemmesiden kan der hentes elevbog og lærevejledning (indeholder links til fordybelse) - på tysk og dansk.

• Fjernvarmeskolen.dk er et gratis, nemt og overskueligt undervisningsmateriale samt animatinsfilm som er udviklet af Fjernvarmens Informationsfond. Materialet kan indgå som en del af både biologi, fysik/kemi og geografi – og er helt oplagt at anvende i et fællesfagligt forløb, hvor alle tre fag bliver inddraget.
      Målgruppe: Mellemtrin, udskoling

• Forløbet for 4. – 6. klasse kører som et engineering-forløb, hvor eleverne konstruerer og bygger en model af et hus indeholdende en model af en radiator. Eleverne bliver udfordret i at opvarme vandet til radiatoren mest muligt. Til den proces skal de konstruere en effektiv varmeveksler ved hjælp af beholdere af forskellige materialer og størrelser. Der lægges op til et 9 lektioners forløb.

• Forløbet for 7. – 9. klasse er et 12-lektioners-forløb, hvor eleverne kommer ind på forskellige emner, der bl.a. vedrører varmens historie, teknologi, miljø og CO2-udledning, energiforsyning i andre lande, fremtidens energiforsyning m.v.

• Animationsfilm: Kraftvarme biobrændselVarme solVarme vind og mange flere, Sådan virker en varmepumpeSådan virker en varmeveksler, Hvad er forskellen på brugsvand og systemvand i dit hjem​​​​​​​

• Ressourcer og downloads