Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
PUC Aabenraa
Mobil menu

Teknologiforståelse

Teknologiforståelse i folkeskolen

Et tre-årigt forsøg med teknologiforståelse som en ny faglighed i folkeskolen er afsluttet. Formålet med forsøget var at afprøve teknologiforståelse som faglighed i folkeskolen med henblik på, at eleverne skal kunne forholde sig kritisk til teknologi og forme den frem for blot at bruge den.

Evalueringen af forsøg med teknologiforståelse er offentliggjort i oktober 2021 og kan tilgås via dette link på emu.dk

Forsøgsfagligheden teknologiforståelse indeholder fire kompetenceområder. 

  • Digital myndiggørelse
    Digital myndiggørelse omhandler en kritisk, refleksiv og konstruktiv undersøgelse og forståelse af digitale artefakters muligheder og konsekvenser. 
     
  • Design og designprocesser

    Digital design og designprocesser sætter fokus på de kreative processer, under hvilke digitale artefakter tilvejebringes, herunder de valg og fravalg, som designeren har foretaget i processen.

  • Computationel tankegang
    Computationel tankegang sætter fokus på elevernes evne til at modellere virkeligheden, så elementer kan udføres computationelt. 
     
  • Teknologisk handleevne
    Teknologisk handleevne sætter fokus på sprog, udtryksevne og mestring af værktøjer i forhold til at kunne udtrykke computationelle tanker i et digitalt artefakt. 

 

Læs mere på https://emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse