Ressourcer

Høj begavelse? Få kendskab til det nye redskab og inspiration til fællesskabende didaktikker

STUK webinar 14.05.2024 (se vedhæftet fil nederst på siden)

11 kendetegn til at spotte et højtbegavet barn

Psykologen Dea Franck opstiller 11 kendetegn, som kan hjælpe med at identificere et højtbegavet barn (Kilde).

Med afsæt i disse kendetegn har Søren Peter Dalby Andersen udviklet innovative forslag til skoleaktiviteter, opgaver og sociale situationer. Aktiviteterne er inddelt i forskellige kategorier baseret på elevernes individuelle styrker, såsom hurtig læring, logisk tænkning, avanceret ordforråd, kreativ skabelse, hukommelse og intens fordybelse. Formålet er at tilbyde meningsfulde læringsoplevelser uden brug af traditionelle undervisningsmaterialer, der ofte er rettet mod ældre elever. Hver kategori indeholder specifikke forslag til skolerelaterede aktiviteter, opgaver og sociale situationer, der støtter elevernes unikke evner og interesser.

1. Den hurtige elev
  2. Logikeren
  3. Ordmesteren
  4. Skaberen
  5. Huskeren
  6. Den fordybede
  7. Den tidlige læser
  8. Perfektionisten
  9. Den asynkrone
  10. Den intese
  11. Samtalepartneren

Se vedhæftet PDF nederst på siden

Rasmus Alenkær - Nul18

I podcasten Nul18 inviterer Rasmus Alenkær, sammen med fagfolk og andre, til en spændende dialog omhandlende børn- og ungeliv. Det første afsnit Er du rigtig klog? omhandler højtbegavelse. Du kan lytte til podcasten på Apple Podcast.

STUK webinar 14.05.2024

Shape Created with Sketch.

33 kreative aktivteter

Shape Created with Sketch.