Elever med høj begavelse

Inspirerende Læringsmiljø for højt begavede elever

På kommunens skoler tilstræber vi at skabe et rigt læringsmiljø, hvor alle elever kan udfolde deres potentiale optimalt. Det omfatter også vores højt begavede elever, som har brug for særlige udfordringer for at udvikle deres evner bedst muligt.

Ved at identificere disse elever, kan der tilbydes undervisningsforløb, der modsvarer deres faglige niveau og giver dem stimulerende opgaver at arbejde med. Målet er at fremme alle elevers læring, trivsel og trang til at lære mere gennem meningsfulde aktiviteter og fordybelsesmuligheder.

Højt begavede børn kan møde udfordringer i form af kedsomhed eller manglende motivation, hvis undervisningen ikke rammer deres behov. Derfor er det essentielt, at være opmærksomme på disse elevers særlige forudsætninger.

På de efterfølgende undersider finder du information om de forskellige indsatser for højt begavede børn og unge.

"Viden om elever med højt begavelse" på EMU.dk

Interview med Dea Franck

Efter sommer skal lærerne finde de højtbegavede elever, 14.05.2024

I interviewet på Folkeskolen.dk udtaler Dea Franck sig om, hvordan det nye redskab til at identificere højtbegavede elever vil blive brugt i folkeskolen. Hun forklarer, at redskabet inkluderer tjeklister til lærere, forældre og elever, som hjælper med at lave en helhedsvurdering af elevernes evner. Franck understreger også behovet for at anvende redskabet fleksibelt, tilpasset hver elevs individuelle behov og modenhed.